Bajka o zaczarowanych kredkach
W kolorowym kubeczku, w kÄ…ciku plastycznym w sali przedszkolaków, staÅ‚y kolorowe kredki (unosimy jÄ™zyk wysoko za górne zÄ™by, do waÅ‚eczka dziÄ…sÅ‚owego). Kredki byÅ‚y zawsze piÄ™knie zaostrzone (wysuwamy dÅ‚ugie i wÄ…skie jÄ™zyki na brodÄ™)
i gotowe do rysowania.
Pewnej nocy, dawno już po zamknięciu przedszkola, kubeczek wypełniony kredkami zaczął się kołysać (przesuwamy język raz do prawego, raz do lewego kącika ust), aż w pewnym momencie kredki wysypały się na stoliczek (układamy długi i wąski język na brodzie).
Kredki postanowiÅ‚y zrobić niespodziankÄ™ dzieciom i udekorować salÄ™. Wysoko na Å›cianie żóÅ‚ta kredka narysowaÅ‚a koÅ‚o (jÄ™zykiem oblizujemy górnÄ… i dolnÄ… wargÄ™, przy szeroko otwartej buzi), a nastÄ™pnie promyczki (przesuwamy jÄ™zykiem od górnych zÄ™bów w stronÄ™ gardeÅ‚ka), tak by powstaÅ‚o sÅ‚oneczko.
Niebieskie kredki dorysowaÅ‚y na niebie tÅ‚uÅ›ciutkie obÅ‚oczki (czubkiem jÄ™zyka dotykamy różnych miejsc na podniebieniu). Zielona kredka dodaÅ‚a piÄ™kna, bujnÄ… trawÄ™ (przesuwamy jÄ™zykiem po wewnÄ™trznej powierzchni dolnych zÄ™bów), którÄ… czerwone kredki ozdobiÅ‚y makami i tulipanami (czubkiem jÄ™zyka dotykamy każdego zÄ™ba na dole). BrÄ…zowa kredka wyczarowaÅ‚a Å›miesznego pieska o wesoÅ‚ych oczkach i Å›licznym nosku (wysuwamy jÄ™zyk z buzi i dyszymy jak piesek).
Na koniec pracy wszystkie kredki przytuliÅ‚y siÄ™ do siebie i wspólnie narysowaÅ‚y kolorowÄ… tÄ™czÄ™ (jÄ™zykiem dotykamy na przemian krawÄ™dzi górnych i dolnych zÄ…bków).
Zaczęło Å›witać i wkrótce w przedszkolu zaczęły pojawiać siÄ™ pierwsze przedszkolaki. Gdy weszÅ‚y do Sali (przesuwamy jÄ™zykiem od górnej wargi, do górnych zÄ™bów i zatrzymujemy jÄ™zyk na waÅ‚ku dziÄ…sÅ‚owym), otworzyÅ‚y szeroko buziÄ™ ze zdumienia (otwieramy szeroko buziÄ™ i mówimy: ooo!). PiÄ™kne rysunki na Å›cianach zachwyciÅ‚y dzieci i panie nauczycielki (uÅ›miechamy siÄ™ szeroko, pokazujÄ…c przy tym zÄ…bki).
MaÅ‚a Ola podeszÅ‚a do pudeÅ‚eczka z kredkami i zauważyÅ‚a, że ich rysiki sÄ… zupeÅ‚nie zużyte. Ola powiedziaÅ‚a: „Nasze kochane kredki sÄ… teraz bardzo zmÄ™czone, musimy sprawić, by znów byÅ‚y piÄ™kne”. Po Å›niadaniu wszystkie przedszkolaki wzięły w rÄ™ce temperówki i zaczęły ostrzyć swoje ulubione kredki (czubkiem jÄ™zyka masujemy waÅ‚eczek dziÄ…sÅ‚owy za górnymi zÄ™bami).
Opracowała:
Katarzyna Wojtaszyk- Stachowska, logopeda,
Przedszkole nr 36