SZTUKA KOMUNIKOWANIA SIĘ Z DZIEĆMI- bariery aktywnego słuchania stosowane w relacji rodzic- dziecko
-
OsÄ…dzanie- „mylisz siÄ™”, „nauczycielka miaÅ‚a racjÄ™”
-
Udzielanie rad- „zerwij z nim”, „przestaÅ„ siÄ™ z nim bawić”
-
Zjednywanie- „jutro bÄ™dzie lepiej”, „szkoÅ‚a nie jest taka zÅ‚a”
-
Zmiana toru- „czy nie możemy porozmawiać o czymÅ› przyjemnym?”, „a Å›mieci sÄ… wyniesione?”
-
DomyÅ›lanie siÄ™- „robisz to, aby mi dokuczyć”, „on po prostu nie jest nauczony manier”
-
Rozkazywanie- „zabraniam Ci mówić o nim w ten sposób”, „masz kochać swojÄ… siostrÄ™”
-
Groźby- „jeÅ›li tego nie zrobisz, to zabieram Ci kieszonkowe na miesiÄ…c”
-
Moralizowanie- „grzeczne dziewczynki nie zachowujÄ… siÄ™ w ten sposób”, „dzieci powinny zawsze szanować dorosÅ‚ych”
-
WykÅ‚ad- „szkoÅ‚a to najlepsze lata twojego życia. Kiedy doroÅ›niesz…”
-
PochwaÅ‚y pozorne- „jak na twój styl to wyglÄ…dasz caÅ‚kiem dobrze”, „tym razem można byÅ‚o nawet ciÄ™ zrozumieć”
-
Zawstydzanie- „zachowujesz siÄ™ jak maÅ‚e dziecko”, „naprawdÄ™ zrobiÅ‚aÅ› mi wstyd”
-
Wypytywanie- „gdzie idziesz, z kim, na pewno nie z Maćkiem?”
-
Zaprzeczanie- „na pewno nie tÄ™sknisz za swojÄ… starÄ… klasÄ…”, „wcale nie jest ci smutno”
