SZTUKA KOMUNIKOWANIA SIĘ Z DZIEĆMI- bariery aktywnego słuchania stosowane w relacji rodzic- dziecko
-
Osądzanie- „mylisz się”, „nauczycielka miała rację”
-
Udzielanie rad- „zerwij z nim”, „przestań się z nim bawić”
-
Zjednywanie- „jutro będzie lepiej”, „szkoła nie jest taka zła”
-
Zmiana toru- „czy nie możemy porozmawiać o czymś przyjemnym?”, „a śmieci są wyniesione?”
-
Domyślanie się- „robisz to, aby mi dokuczyć”, „on po prostu nie jest nauczony manier”
-
Rozkazywanie- „zabraniam Ci mówić o nim w ten sposób”, „masz kochać swoją siostrę”
-
Groźby- „jeśli tego nie zrobisz, to zabieram Ci kieszonkowe na miesiąc”
-
Moralizowanie- „grzeczne dziewczynki nie zachowują się w ten sposób”, „dzieci powinny zawsze szanować dorosłych”
-
Wykład- „szkoła to najlepsze lata twojego życia. Kiedy dorośniesz…”
-
Pochwały pozorne- „jak na twój styl to wyglądasz całkiem dobrze”, „tym razem można było nawet cię zrozumieć”
-
Zawstydzanie- „zachowujesz się jak małe dziecko”, „naprawdę zrobiłaś mi wstyd”
-
Wypytywanie- „gdzie idziesz, z kim, na pewno nie z Maćkiem?”
-
Zaprzeczanie- „na pewno nie tęsknisz za swoją starą klasą”, „wcale nie jest ci smutno”