top of page

SZTUKA KOMUNIKOWANIA SIĘ Z DZIEĆMI- bariery aktywnego słuchania stosowane w relacji rodzic- dziecko

 

 

 

  1. Osądzanie- „mylisz się”, „nauczycielka miała rację”

  2. Udzielanie rad- „zerwij z nim”, „przestań się z nim bawić”

  3. Zjednywanie- „jutro będzie lepiej”, „szkoła nie jest taka zła”

  4. Zmiana toru- „czy nie możemy porozmawiać o czymś przyjemnym?”, „a śmieci są wyniesione?”

  5. Domyślanie się- „robisz to, aby mi dokuczyć”, „on po prostu nie jest nauczony manier”

  6. Rozkazywanie- „zabraniam Ci mówić o nim w ten sposób”, „masz kochać swoją siostrę”

  7. Groźby- „jeśli tego nie zrobisz, to zabieram Ci kieszonkowe na miesiąc”

  8. Moralizowanie- „grzeczne dziewczynki nie zachowują się w ten sposób”, „dzieci powinny zawsze szanować dorosłych”

  9. Wykład- „szkoła to najlepsze lata twojego życia. Kiedy dorośniesz…”

  10. Pochwały pozorne- „jak na twój styl to wyglądasz całkiem dobrze”, „tym razem można było nawet cię zrozumieć”

  11. Zawstydzanie- „zachowujesz się jak małe dziecko”, „naprawdę zrobiłaś mi wstyd”

  12. Wypytywanie- „gdzie idziesz, z kim, na pewno nie z Maćkiem?”

  13. Zaprzeczanie- „na pewno nie tęsknisz za swoją starą klasą”, „wcale nie jest ci smutno”

828.jpg
bottom of page